Tuesday, May 18, 2010

Jauhilah berandaian dan anda akan lebih bahagia

Kita selalu berandaian, betul tak apa jie cakap? Kalau aku tahulah jadi gini, aku tak buat gitu. Andai ku tahu..... macam lagu indon tu.

Sikap berandaian tidak bermaksud menyalahkan Allah semata2, perlu ada menyalahkan diri sendiri juga. Bak kata lain muhasabah diri.

Sesuatu terjadi pada diri kita atau orang lain disebabkan oleh diri kita, lalu kita menyesali dan mula menyalahi diri sendiri :( sedihnya bila baca.......

Apa yang terjadi tetap terjadi. Kita tak bole nak ada magic wand kasi tukar balik. Betul tak? Ada sesapa disini yang ada magic wand tu, bole jie pinjam sat :)

But sekiranya sememangnya berpunca dari kita sendiri dan kita menyesalinya, ini merupakan sikap yang terpuji. Tetapi perlu difahami sikap berandaian dan penyesalan merupakan 2 perkara yang berbeza.

Got this?

berbeza.......

Andaian merupakan sikap mencetuskan kritikan terhadap masa lalu sementara penyesalan, menilai diri kembali atau muhasabah diri merupakan kita memperkukuhkan lagi masa depan kita :-)

Haaaa kan dah senyum sikit bila dah dapat paham benda ni.....

Andaian seperti mencari black sheep, mencari kesalahan itu ditunding kepada orang lain. Kan tak elok perangai tu. Sementara menilai diri sendiri, kita memperelokkan lagi diri kita.

Hindari sifat berandaian kerana ia membuat kita kufur atas ketetapan Allah. Setiap kali sesuatu berlaku kepada kita katakanlah "Ini adalah ketetapan Allah"

Bersikap redha atasnya dan sibukkan diri dengan amal2 yang baik. Insyallah kita akan mendapat kebaikan dariNya

Kita tidak dihantui oleh bayang2 dan beban masa lalu malah kita akan lebih menerima perkara yang sudah berlalu yang tidak mungkin diubah lagi kerana sudah terjadi dengan perasaan rela dan lega. Ini adalah ketetapan Allah, apa yang terjadi biarkanlah.

Masa lalu adalah pelajaran dan masa kini untuk kita lakukan perkara yang terbaik

The end

No comments:

Post a Comment

Link yang berkaitan

Link within